Unges bruk av sosiale medier

Posted: februar 2, 2015 in Blogginnlegg

Situasjonen som pågår innen sosiale medier i dag kan på en måte se ut som at Facebook begynner å gli bort blant den nye/yngre generasjonen.

DSC_0820

Bilde: Privat/Eirik Tonning

Hva blir da utfordringene når man i dag skal nå ut til de unge i disse tider?
Etter å ha lest en rekke nyhetsartikler kom jeg frem til en kjapp konklusjon, denne var en gjenganger i noen av nyhetene. De unge mente at Facebook nå besto av eldre personer, og foreldrene deres var der. Jeg vil ikke direkte si at dette er problemet, men det store problemet er publiseringen på Facebook, ingen unge driver med dette lenger.
De unge bruker Facebook for det meste til å snakke med venner og kommentere i grupper som omhandler skole eller såkalte «events» som skjer i nærheten.
Det finnes i dag flere sosiale medier enn når Facebook først startet opp, i dag finnes – for og nevne noen, Instagram, Snapchat og Twitter.

Disse tre er store når det gjelder publisering. På Instagram gjelder det å legge ut attraktive bilder for å få likes og kommentarer, eller bare legge ut bilder av noe man vil.
På Snapchat, som er en mer lukket plattform, deler man såkalte «snaps» (1-10 sekunders bilder) som forsvinner etter de valgte sekundene, disse sender man til venner og går ikke ut til offentligheten. Dette er da med mindre man har en åpen profil og kanskje er litt kjent.
På Twitter kan man publisere en tekst bestående av maks 140 tegn.

Facebook i dag består ikke lenger så mye av disse, i dag er det mer av det man liker av sider som popper opp i nyhetsfeeden på Facebook. De fleste kommuniserer ikke lenger offentlig med statuser, men privat via meldinger. Folk bruker Instagram for å legge ut bilder og Twitter for å skrive statuser som ikke nødvendigvis går til venner, men til folk med felles interesser for det man skriver om.

For at bedrifter eller virksomheter i dag skal kunne komme ut til de unge, vil jeg si at Instagram og Twitter er den beste måten å bruke for og kommunisere med de yngre.
Facebook er også en fin plattform å bruke for bedrifter og virksomheter, de fleste personer leser et par ganger gjennom nyhetsfeeden en gang i ny og ne. Liker man eventuelle bedrifter som produserer noe du bruker, f. eks Onecall – fungerer Facebook ypperlig for å komme ut til de yngre. Dette er gode og produktive måter mener jeg, de kommer ut til de yngre via disse plattformene, samtidig som de fremhever sine egne interesser – altså å skaffe flere brukere av deres produkt.
Kilder:
http://www.dagbladet.no/2014/04/11/nyheter/utenriks/facebook/instagram/sosiale_medier/32785295/
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2475591/Twitter-overtakes-Facebook-popular-social-network-teens-according-study.html
http://blogs.forrester.com/nate_elliott/14-06-24-facebook_still_dominates_teens_social_usage
http://forskning.no/informasjonsteknologi/2014/09/mest-digitale-i-verden
http://www.nrk.no/nordland/_-alle-vi-kjenner-har-to-profiler-pa-instagram-1.12022375

Advertisements
Kommentarer
  1. matswinther sier:

    Halla Eirik, likte veldig godt siste avsnittet ditt, med at ren reklame og såkalt Threanding kommer til å skje på twitter og instagram, mens man kan bruke som en plattform der man kommer mer i direkte kontakt med brukerne for det de har selv valgt og like deg på facebook.

    Lik

  2. jonatm10 sier:

    Jeg likte veldig godt ressoneringen om at de yngre ikke nødvendigvis forsvinner fra facebook, de er bare mindre aktive. Det var interessant å lese det siste avsnittet ditt hvor du mener at instagram og twitter er de beste plattformene for å kommunisere med de yngre. Du kunne kanskje ha skrevet litt mer om dine meninger om dette da det var svært interessant, men ellers godt ressonert og reflektert!

    Lik

  3. Hege Monsen sier:

    Hei Eirik!

    Liker måten du skriver og formulerer deg på i dette innlegget. Du skriver «(…)men det store problemet er publiseringen på Facebook, ingen unge driver med dette lenger.» Dette er jeg enig med deg i. Da vi var yngre var det hyppigere med delinger på Facebook, men slik du skriver driver ikke unge med dette lenger. Det tror jeg er hovedgrunnen til artiklene som du lenker til her sier. Facebook er på vei ut – Twitter, Instagram og Snapchat er på vei inn. Vi er fortsatt aktive, men på en helt annen måte enn før.

    Du skriver også at Facebook-brukere ikke kommuniserer like mye på newsfeeden, men mer private meldinger. Dette er noe jeg merker selv også. Før hadde vi bare Facebook, hvor bilder ble delt og statuser fra 2007 ble skrevet. I dag, som du sier, bruker flertallet Instagram for å poste bilder og Twitter for å poste statuser.

    Personlig tror jeg Facebook er det beste stedet å markedsføre seg, da det er ubegrenset på hvor mye en kan skrive og bilder man kan poste. Det er muligheter for å opprette en egen side knyttet til virksomheten/bedriften. Dette er selvfølgelig en mulighet på Twitter og Instagram, men jeg tror Facebook drar mer følgere enn de andre nevnte.

    Bra jobba!

    Lik