Potensialet til nettmediene

Posted: februar 24, 2015 in Blogginnlegg

Skjermbilde 2015-02-24 kl. 18.39.45Skjermdump fra New York Times sin artikkel 

Potensialet til mediene er store, A Game of Shark and Minnow viser noe av potensialet som man kan bruke i dagens nettaviser. Med en samling av video, bilde, lyd og selvfølgelig tekst- blir teksten en slags historie, i stedet for og bla seg nedover på en artikkel har New York times gjort det annerledes.

Muligheten for å bla seg nedover er fortsatt der, men man drar ikke forbi endeløs tekst.
Når man blar seg gjennom denne artikkelen er ikke alltid den neste siden tekst, en god miks av bilder, videoklipp og tekst skaper en slags spenning når man leser gjennom denne teksten. Når jeg personlig leste denne teksten fikk jeg lagt meg mye bedre inn i selve historien som artikkelen baserer seg på, spenningen fortsatte og det var vanskelig å gi slipp og klikke meg ut når jeg ikke viste hva som viste seg på neste side.

Jeg mener dette er noe mediene burde fortsette med, vertfall når de skal lage litt lengre artikler, som trenger flere visuelle effekter for å fange leseren. Slik New York times hadde lagt opp artikkelen sin, er et glimrende eksempel på hvordan man fanger leseren.
Denne måten New York times brukte, er ikke noe man bruker i en vanlig nyhetsreportasje, men i reportasjesjangeren er dette en måte jeg ville lagt meg ut på hvis jeg skulle fange leseren.

If you know the presentation setting in which your audience will view your digital story, then it will help you determine what kind of contextualizing materials should accompany the piece, and will also provide more time during the digital story to focus on other content in the story – «Seven Steps of Digital Storytelling» Joe Lambert

Dette sitatet føler jeg passer godt som en avslutning på dette blogginnlegget, New York times vet veldig godt hvordan de skulle presentere denne digitale fortellingen. Men det man kanskje kan tenkte på er, hvordan vil slike reportasjer som dette være om bare et par år i forhold til nå?

Kilder:
http://www.nytimes.com/newsgraphics/2013/10/27/south-china-sea/
http://eds-courses.ucsd.edu//eds204/su12/cookbook.pdf

Kommentarer
  1. a9taaa sier:

    Hei Eirik!

    Jeg synes du har skrevet et godt innlegg om nettmedienes potensial. Med tanke på hvordan New York Times har valgt å lage den visuelle reportasjen sin skaper dette lett engasjement hos leseren. Som du sier «Muligheten for å bla seg nedover er fortsatt der, men man drar ikke forbi endeløs tekst». Dette stemmer bra! Leseren blir underholdt hele veien gjennom reportasjen, både med lydeffekter, video og bilder. Det går med andre ord an å si at dette er mye mer spennende enn en vanlig reportasje som bare består av tekst og bilder.

    Bra jobbet!

    Lik

  2. jonatm10 sier:

    Hei Eirik!

    Er veldig enig med poengene dine her om potensialet som ligger i nettmediet. Jeg kjente også veldig at «spenningen fortsatte» og at det var «vanskelig å gi slipp». Dette er absolutt en måte flere medier bør lære av og prøve ut i reportasjesjangeren. Veldig bra inlegg!

    Lik