Analsex, pupper og nettmediene

Posted: april 29, 2015 in Blogginnlegg

I kronikken til Jan Zahl forklarer han for sine lesere hvordan overskriften trekker lesere. Men det var ikke nødvendigvis kreative overskrifter som skapte flere klikk, det var ord som «sex» og «pupper» som skaper flere klikk.

I et eksperiment gjort av Åsa Linderborg brukte hun samme sak og publiserte den to ganger, men med forskjellige overskrifter.
I den ene var overskriften «Ministern – tilsett en haverikommission» fikk hun 17.892 klikk, og på den andre overskriften «Analsex ger mervärde» fikk hun 172.088 klikk.

«Men mens me for saker i papiravisa måler kvalitet etter journalistiske kriterium – som relevans, kjeldekritikk, godt språk/bilde – er det fremste målet for nettsaka kor mange klikk ho har fått» skriver kulturjournalist J. Zahl i Stavanger Aftenblad

Jeg er ikke overrasket over at nyheter med overskrifter som inneholder ordene «pupper» og «sex» får flere klikk enn «Ministern – tilsett en haverikommission». Men at den får 10 ganger så mange klikk er kanskje litt vell bisart. For personene som klikker på disse overskriftene tror jeg neppe gjør dette i all offentlighet, jeg vil faktisk tørre å påstå at personene som trykker på disse lenkene sitter relativt godt for seg selv aleine. Men hvorfor skal ord som man kanskje knytter til seksuelle ting være mer spennende og interessant enn en nyhet som omhandler kulturelle ting?

Overskrifter som handler om analsex og pupper ville man aldri ha sett i en papiravis, papiravisene har en mye bredere kvalitet på stoffet mens i de digitale nyhetene gjelder det å ha flest klikk for å lokke leserne. Selv om salget av papiraviser har sunket de siste årene tror jeg ikke løsningen er å skrive om kjendisers boliger, puppestørrelser, klesstil osv. En papiravis er til for å lese lokale eller riksdekkende nyheter, nyheter som handler om ulykker, politikk og økonomi og kvalitetsnyheter. For nettmediene handler det mer om som nevnt tidligere, å få klikk.

Normalt har nettavisene i Norge hatt lav status. Veldig unge folk har preget journalistikken på denne plattformen, og med mange unge og uerfarne folk har det blitt gjort mange feil som ikke har blitt gjort av andre. nevnte Sigurd Hørst for nettavisen i en annen artikkel

Dette som Sigurd Hørst nevnte for nettavisen blir kanskje å kimse litt, men at flere unge folk er på internett har nok en sammenheng med hva som i dag er overskrifter for nyheter i norske medier. Noe som igjen kanskje er med på og prege det eksperimentet som Åsa Linderborg gjorde.

Formen som nettavisene bruker for tiden er en form som er nødvendig for å få inntekter for nyhetene sine, man opplever kanskje at de som virkelig ønsker nyheter kjøper papiraviser og koser seg med denne på morgenen med kaffekoppen sin.
De som leser nettmediene er noe jeg mer ser på som personer som sitter i pause på jobben, eller blar kjapt igjennom på mobilen for å få med seg en daglig dose nyheter. Formen som blir brukt for nettjournalistene er mer kjappskrevede nyheter med en lokkende overskrift.

Den nyere typen nyheter som har kommet på nettavisene, altså betalingsformen har gjort at journalistene igjen kan skrive bredere nyheter for de som virkelig ønsker det. Jeg mener dette er en ypperlig måte og kanskje er det en erstatning for papiravisen, den fører også til en økning i nettmediets etos.

Det tyngende plassproblemet er borte, slik at plasskrevende artikler kan få så mange «spalter» man måtte ønske. Om man vil, kan man lage både korte og mer utfyllende versjoner av de enkelte sakene, alt tilpasset ulike brukerbehov. – Fra «En skjermet verden» av Martin Engebretsen

Denne oppsummerer nettmediet veldig godt, i dag kan mediene skrive så mange artikler de bare vil. Plasskrevende artikler kan få flere spalter og det er mulig å skrive korte og mer utfyllende versjoner av enkelt saker. Dette kan for eksempel være en bilkrasj eller lignende som er live nyheter.

Kilder:
http://www.journalisten.se/nyheter/tio-ganger-fler-lockades-av-analsexrubrik
http://www.aftenbladet.no/meninger/kommentar/Liker-best-analsex-3535401.html
http://www.nettavisen.no/na24/–nettavisene-baserer-seg-pa-enkel-klikkstyrt-journalistikk/5182535.html
http://home.uia.no/martine/skjermet.html

Advertisements

Kommentarer er stengt.