Fordeler og muligheter med nettjournalistikken i dag

Posted: april 30, 2015 in Blogginnlegg

Det er jo godt at Frederik Devon må lage en kimsete kronikk som handler om klikk, når han i realiteten selv er fult klar over at den vil få mange klikk. Istedenfor å nevne alt som nettmediene gjør feil, så kan jeg jo kanskje fokusere på hva nettmediene faktisk gjør riktig, i dette blogginnleget skal jeg heller fokusere på muligheter vi har som lesere.

Mediene trenger trafikk. Denne trafikken kommer ved klikk. Derfor starter nettsaker med denne, dette, derfor, slik, her. Dette er den viktigste medietrenden akkurat nå. Denne trenden blir forklart her.
«Slik banaliseres mediene» – Frederik Devon

Vi kan alle si oss enige i at nettjournalister overdramatiserer veldig mye, og til tider er overskriftene litt drøye i forhold til hva saken faktisk handler om. Som Frederik Devon nevner i sitatet ovenfor, er faktisk veldig mye av det han sier korrekt, men hvorfor skal nå dette være så negativt når vi i realiteten faktisk får gratis nyheter.

Jeg skjønner meg faktisk ikke på alle som klager over at media skriver så mye fjas. Antall muligheter som er ute for oss som lesere i dag er så mangt, vi kan sile ut selv hva vil leter etter. TV2 har for eksempel silt ut nyhetene i forskjellige kategorier. Vil jeg lese om sport, bil eller underholdning, kan jeg selv velge disse kategoriene selv. Det er ingen som tvinger meg til å trykke på en artikkel.

Alle fordelene vi i dag har som lesere, i forhold til når det bare var papiravis er jo utrolig. Vi får nyhetene ferske så og si når hendelsen skjer. Jeg som er meget interessert i fotball, og engelsk fotball kan jo praktisk talt bla igjennom nyheter fra hele verden for å finne ut mer informasjon om laget mitt fra forskjellige synspunkter.

Hvis det står mellom at mediene går under fordi de ikke fikk laget et par saker som omhandler praktisk talt ingenting, for å få et par klikk, eller at det er en balanse mellom kvalitet og klikksaker så velger jeg lett det siste. Det er ingen som vil fokusere på hva nettjournalistene faktisk gjør riktig. Nyhetene som stadig blir publisert, ikke bare rundt deg men globalt, er utrolig. Før måtte man vente til dagen etterpå, eller å se på lokale dagsrevyen for å se hvorfor for eksempel politiet pågrepet en mann på åpen gate.

Som en oppsummering vil jeg si at vi i dag har ingenting å klage på, det er ingen som tvinger oss på VG, TV2 eller Aftenposten for å lese nyheter. Vi velger selv hva vi vil lese, og når til og med mediene har laget egne kategorier for hva man vil lese, ser jeg ikke poenget i å klage på noe som faktisk ikke er så viktig. Alle fordelene og mulighetene vi har i dag i forhold til 10-20 år siden, virker som om det er blitt så lenge siden at ingen husker at det også er annonser i papiravisene også den dag i dag.

Kilder:
http://www.aftenposten.no/meninger/Slik-banaliseres-mediene-7120544.html

Kommentarer er stengt.